Powrót do szkoły – rady dla Rodziców
Drodzy Rodzice,
w związku z powrotem dzieci do szkół, chciałam się zwrócić
do Państwa z paroma radami, mającymi wesprzeć ucznia. Przede wszystkim zadbać
należy o dobrą motywację swojego dziecka. Zwracając w rozmowie z dzieckiem
uwagę na pozytywne strony powrotu do szkoły, sprawimy, że jego nastawienie
wobec szkoły będzie również pozytywne. Warto rozmawiając z dzieckiem, nazwać
korzyści, które uczeń wynosi, ucząc się stacjonarnie w warunkach szkolnych.
Pamiętajcie, drodzy Rodzice, by zauważać każde staranie, drobny postęp, czy też
przejaw dobrych chęci u swoich pociech.
By nie wzmacniać u dziecka presji związanej z powrotem do
szkoły tuż przed zakończeniem roku, nie przypominajmy o nagłej konieczności
zdobywania ocen. Warto natomiast zadbać o miłe niespodzianki, które będą
czekały na dziecko po szkole. Wziąć tutaj należy pod uwagę wspólnie spędzony
czas na rozmowie, podczas której dowiemy się, jak nasze dziecko czuło się
dzisiaj w szkole, co pozytywnego się zdarzyło, w czym możemy okazać się pomocni.
Szczera rozmowa pomoże rozładować ewentualne złe emocje.
Przygotujcie się, drodzy Rodzice na takie zachowania u
dziecka, jak niechęć, spadek koncentracji i obniżenie uwagi, stan napięcia
fizycznego i emocjonalnego, unikanie rówieśników czy pogorszenie ocen.
To wszystko w obecnej sytuacji jak najbardziej jest
zrozumiałe i wymaga z Waszej strony okazania zainteresowania i troski, które
można wyrazić pytaniami:
- Jak się czujesz?
- W czym mogę Ci pomóc?
- Czego potrzebujesz w tej sytuacji?
Szanowni Rodzice, mówcie o mocnych stronach Waszych dzieci –
zainteresowaniach, pasjach, sukcesach, zdolnościach. Wspólnie możecie zrobić
listę pozytywnych odkryć, które udało Wam się o sobie dowiedzieć podczas
izolacji. Zwróćcie uwagę na te, które wspólnie chcecie rozwijać. I co
najważniejsze, dajcie dziecku czas na przystosowanie się do powrotu do szkoły.
Zaleca się, aby w przypadku wystąpienia u dziecka silnych
objawów kryzysu trwających ponad miesiąc, udać się na wizytę u specjalisty w
celu konsultacji. Chodzi tutaj o wyraźne obniżenie nastroju, nie odczuwanie
radości, brak czasu na dotychczasową pasję czy zainteresowania, mocne wahania
nastroju, brak apetytu, zaburzenia snu, wzmocnioną drażliwość, wyraźne unikanie
tematu szkoły.
Pamiętajcie, szanowni Rodzice, że właściwą atmosferą
wsparcia w rodzinie oraz współpracą ze szkołą zapewniacie dziecku optymalne
warunki powrotu do szkoły po okresie nauczania zdalnego.
Pozostaję w kontakcie
Aleksandra Plasun
pedagog szkolny
Komentarze
Prześlij komentarz