Powrót do szkoły – rady dla Rodziców

 Drodzy Rodzice,

 

w związku z powrotem dzieci do szkół, chciałam się zwrócić do Państwa z paroma radami, mającymi wesprzeć ucznia. Przede wszystkim zadbać należy o dobrą motywację swojego dziecka. Zwracając w rozmowie z dzieckiem uwagę na pozytywne strony powrotu do szkoły, sprawimy, że jego nastawienie wobec szkoły będzie również pozytywne. Warto rozmawiając z dzieckiem, nazwać korzyści, które uczeń wynosi, ucząc się stacjonarnie w warunkach szkolnych. Pamiętajcie, drodzy Rodzice, by zauważać każde staranie, drobny postęp, czy też przejaw dobrych chęci u swoich pociech.

 

By nie wzmacniać u dziecka presji związanej z powrotem do szkoły tuż przed zakończeniem roku, nie przypominajmy o nagłej konieczności zdobywania ocen. Warto natomiast zadbać o miłe niespodzianki, które będą czekały na dziecko po szkole. Wziąć tutaj należy pod uwagę wspólnie spędzony czas na rozmowie, podczas której dowiemy się, jak nasze dziecko czuło się dzisiaj w szkole, co pozytywnego się zdarzyło, w czym możemy okazać się pomocni. Szczera rozmowa pomoże rozładować ewentualne złe emocje.

 

Przygotujcie się, drodzy Rodzice na takie zachowania u dziecka, jak niechęć, spadek koncentracji i obniżenie uwagi, stan napięcia fizycznego i emocjonalnego, unikanie rówieśników czy pogorszenie ocen.

 

To wszystko w obecnej sytuacji jak najbardziej jest zrozumiałe i wymaga z Waszej strony okazania zainteresowania i troski, które można wyrazić pytaniami:

- Jak się czujesz?

- W czym mogę Ci pomóc?

- Czego potrzebujesz w tej sytuacji?

 

Szanowni Rodzice, mówcie o mocnych stronach Waszych dzieci – zainteresowaniach, pasjach, sukcesach, zdolnościach. Wspólnie możecie zrobić listę pozytywnych odkryć, które udało Wam się o sobie dowiedzieć podczas izolacji. Zwróćcie uwagę na te, które wspólnie chcecie rozwijać. I co najważniejsze, dajcie dziecku czas na przystosowanie się do powrotu do szkoły.

 

Zaleca się, aby w przypadku wystąpienia u dziecka silnych objawów kryzysu trwających ponad miesiąc, udać się na wizytę u specjalisty w celu konsultacji. Chodzi tutaj o wyraźne obniżenie nastroju, nie odczuwanie radości, brak czasu na dotychczasową pasję czy zainteresowania, mocne wahania nastroju, brak apetytu, zaburzenia snu, wzmocnioną drażliwość, wyraźne unikanie tematu szkoły.

 

Pamiętajcie, szanowni Rodzice, że właściwą atmosferą wsparcia w rodzinie oraz współpracą ze szkołą zapewniacie dziecku optymalne warunki powrotu do szkoły po okresie nauczania zdalnego.

 

Pozostaję w kontakcie

 

Aleksandra Plasun

pedagog szkolny

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Jestem kimś wyjątkowym

Ważne Telefony

O potrzebie nawiązywania trwałych przyjaźni