Szkoła z pasją

 Drodzy Uczniowie,

 

chcę się z Wami podzielić moimi spostrzeżeniami na temat szkoły jako instytucji edukacyjnej oraz miejsca niezwykle ważnego z racji długoletniej obecności w życiu człowieka. Ostatnio, zajmując się promocją naszej Szkoły wśród uczniów klas ósmych szkoły podstawowej, uświadomiłam sobie (o zgrozo!), że w moim przypadku słowo „szkoła” towarzyszy mi praktycznie od dzieciństwa do chwili obecnej. Oj, bardzo zmienił się obraz szkoły w moich oczach w ciągu tych lat. Jednak to, co pozostało niezmienione, to ciekawość poznawcza, chęć rozwijania zainteresowań i pasji, budowania pozytywnych relacji z innymi. Z przyjemnością słuchałam wypowiedzi absolwentów naszej Szkoły w wywiadzie przygotowanym przez jednego z Waszych nauczycieli o możliwości rozwijania zainteresowań, jaką znaleźli, ucząc się w naszej Szkole.

 

Miło mi jest móc spotkać się z byłymi uczniami na płaszczyźnie zawodowej w związku z praktykami pedagogicznymi, które pojawiają się w toku studiów do zaliczenia. Cieszę się, że swoją postawą nie zniechęciłam nikogo do wykonywanego przeze mnie zawodu, a nawet udało mi się zwrócić na niego uwagę. Tymczasem zdarza się, że nie wybieramy świadomie ani szkoły, ani zawodu, kierując się opinią otoczenia lub też modą na pewne kierunki. Bardzo ważne jest to, by nasze wybory związane z dalszym kształceniem nie były przypadkowe.

 

Jako pedagog zwracam uwagę młodym ludziom, by ich przyszłe zajęcia były zgodne z tym, jakimi osobami są. Zatem wybierając kierunek kształcenia, wziąć trzeba pod uwagę zarówno własne predyspozycje, czyli osobowość, temperament oraz posiadane talenty, jak i własne preferencje – zainteresowania, pasje, wyznawane wartości.

 

Zastanawiając się nad tym, co jest kluczem do sukcesu zawodowego, zrozumiałam, że jest to samoświadomość oraz budowanie kariery na swoich mocnych stronach. Stąd tak ważne jest ich poznanie. Na temat mocnych stron charakteru możecie przeczytać w jednym z moich wpisów na blogu. Zachęcam do wykonania zamieszczonego w nich testu, pozwalającego odkryć swoje mocne strony.

 

Jakiś czas temu zwróciłam się do Was z zadaniem wykonania prezentacji na temat własnych zainteresowań. Dziękuję za Wasze zaangażowanie jako zespołów klasowych oraz indywidualnych osób. Nie chciałabym, byście tę prezentację traktowali z jakąś niechęcią, koniecznością poświęcenia czasu czemuś nie wiadomo do końca po co, czy jako sytuację, w której zmuszacie siebie do jej zrobienia.

 

Zależy mi, byście przede wszystkim mieli możliwość uświadomienia sobie, jakimi ciekawymi osobami jesteście i podzielenia się swoimi zainteresowaniami z innymi. Być może zdobędziecie nowe cenne znajomości oraz wiedzę o sobie samym.

 

Szkoła powinna być tym miejscem, które pozwala na odkrywanie i rozwijanie zainteresowań. Tymczasem z moich doświadczeń wynika, że niestety nie zawsze tak bywa. Zdarzają się nauczyciele, którzy skutecznie potrafią zniechęcić do nauczanego przedmiotu, wcześniej należącego do ulubionych. Jest to bardzo przykre i nie powinno mieć miejsca w szkole. Jak już pisałam w poprzednim artykule, zainteresowania spełniają funkcję terapeutyczną. Przez to, że wymagają emocjonalnego zaangażowania, skutecznie redukują stres i pomagają w trudnych chwilach. Dodatkowo budują poczucie własnej wartości oraz podwyższają samoocenę. Zatem: let’s do it!

 

W prezentowaniu zainteresowań i pasji każdy z Was może odpowiedzieć na poniższe pytania:

- Od kiedy mam zainteresowania w danym kierunku?

- W jaki sposób je odkryłem/odkryłam?

- Jakie były początki, czy byłem/byłam zadowolony/zadowolona z efektów zainteresowań?

- Co mnie inspiruje do działania, rozwijania zainteresowań?

- Gdzie szukam inspiracji?

- W jaki sposób dbam o swoje zainteresowania?

- Ile czasu poświęcam swoim zainteresowaniom i pasjom?

- Co mi dają moje zainteresowania?

- Dlaczego warto mieć w życiu pasje i zainteresowania?

- W jaki sposób zachęciłbyś/zachęciłabyś rówieśników do zainteresowania się swoim hobby?

 

Możecie nad prezentacją pracować indywidualnie lub w grupach złożonych z osób o podobnych zainteresowaniach. Ważne, by każdy z klasy wziął w niej udział i miał okazję do przedstawienia i opowiedzenia o swoich pasjach. Efektem Waszej pracy ma być prezentacja klasy, która jest pozytywnym i wyjątkowym obrazem całej grupy. Stąd zadbajcie o spójność w prezentowaniu poszczególnych zainteresowań.

 

Dziękuję za zrozumienie i zaangażowanie w pracę nad prezentacją.

 

Aleksandra Plasun

Wasza Pani Pedagog

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Jestem kimś wyjątkowym

Ważne Telefony

O potrzebie nawiązywania trwałych przyjaźni