Szkoła z pasją
Drodzy Uczniowie,
chcę się z Wami podzielić moimi spostrzeżeniami na temat
szkoły jako instytucji edukacyjnej oraz miejsca niezwykle ważnego z racji
długoletniej obecności w życiu człowieka. Ostatnio, zajmując się promocją
naszej Szkoły wśród uczniów klas ósmych szkoły podstawowej, uświadomiłam sobie
(o zgrozo!), że w moim przypadku słowo „szkoła” towarzyszy mi praktycznie od
dzieciństwa do chwili obecnej. Oj, bardzo zmienił się obraz szkoły w moich
oczach w ciągu tych lat. Jednak to, co pozostało niezmienione, to ciekawość
poznawcza, chęć rozwijania zainteresowań i pasji, budowania pozytywnych relacji
z innymi. Z przyjemnością słuchałam wypowiedzi absolwentów naszej Szkoły w
wywiadzie przygotowanym przez jednego z Waszych nauczycieli o możliwości
rozwijania zainteresowań, jaką znaleźli, ucząc się w naszej Szkole.
Miło mi jest móc spotkać się z byłymi uczniami na
płaszczyźnie zawodowej w związku z praktykami pedagogicznymi, które pojawiają
się w toku studiów do zaliczenia. Cieszę się, że swoją postawą nie zniechęciłam
nikogo do wykonywanego przeze mnie zawodu, a nawet udało mi się zwrócić na
niego uwagę. Tymczasem zdarza się, że nie wybieramy świadomie ani szkoły, ani
zawodu, kierując się opinią otoczenia lub też modą na pewne kierunki. Bardzo
ważne jest to, by nasze wybory związane z dalszym kształceniem nie były
przypadkowe.
Jako pedagog zwracam uwagę młodym ludziom, by ich przyszłe
zajęcia były zgodne z tym, jakimi osobami są. Zatem wybierając kierunek
kształcenia, wziąć trzeba pod uwagę zarówno własne predyspozycje, czyli
osobowość, temperament oraz posiadane talenty, jak i własne preferencje –
zainteresowania, pasje, wyznawane wartości.
Zastanawiając się nad tym, co jest kluczem do sukcesu
zawodowego, zrozumiałam, że jest to samoświadomość oraz budowanie kariery na
swoich mocnych stronach. Stąd tak ważne jest ich poznanie. Na temat mocnych
stron charakteru możecie przeczytać w jednym z moich wpisów na blogu. Zachęcam
do wykonania zamieszczonego w nich testu, pozwalającego odkryć swoje mocne
strony.
Jakiś czas temu zwróciłam się do Was z zadaniem wykonania
prezentacji na temat własnych zainteresowań. Dziękuję za Wasze zaangażowanie
jako zespołów klasowych oraz indywidualnych osób. Nie chciałabym, byście tę
prezentację traktowali z jakąś niechęcią, koniecznością poświęcenia czasu
czemuś nie wiadomo do końca po co, czy jako sytuację, w której zmuszacie siebie
do jej zrobienia.
Zależy mi, byście przede wszystkim mieli możliwość
uświadomienia sobie, jakimi ciekawymi osobami jesteście i podzielenia się
swoimi zainteresowaniami z innymi. Być może zdobędziecie nowe cenne znajomości
oraz wiedzę o sobie samym.
Szkoła powinna być tym miejscem, które pozwala na odkrywanie
i rozwijanie zainteresowań. Tymczasem z moich doświadczeń wynika, że niestety
nie zawsze tak bywa. Zdarzają się nauczyciele, którzy skutecznie potrafią
zniechęcić do nauczanego przedmiotu, wcześniej należącego do ulubionych. Jest
to bardzo przykre i nie powinno mieć miejsca w szkole. Jak już pisałam w
poprzednim artykule, zainteresowania spełniają funkcję terapeutyczną. Przez to,
że wymagają emocjonalnego zaangażowania, skutecznie redukują stres i pomagają w
trudnych chwilach. Dodatkowo budują poczucie własnej wartości oraz podwyższają
samoocenę. Zatem: let’s do it!
W prezentowaniu zainteresowań i pasji każdy z Was może
odpowiedzieć na poniższe pytania:
- Od kiedy mam zainteresowania w danym kierunku?
- W jaki sposób je odkryłem/odkryłam?
- Jakie były początki, czy byłem/byłam zadowolony/zadowolona
z efektów zainteresowań?
- Co mnie inspiruje do działania, rozwijania zainteresowań?
- Gdzie szukam inspiracji?
- W jaki sposób dbam o swoje zainteresowania?
- Ile czasu poświęcam swoim zainteresowaniom i pasjom?
- Co mi dają moje zainteresowania?
- Dlaczego warto mieć w życiu pasje i zainteresowania?
- W jaki sposób zachęciłbyś/zachęciłabyś rówieśników do
zainteresowania się swoim hobby?
Możecie nad prezentacją pracować indywidualnie lub w grupach
złożonych z osób o podobnych zainteresowaniach. Ważne, by każdy z klasy wziął w
niej udział i miał okazję do przedstawienia i opowiedzenia o swoich pasjach.
Efektem Waszej pracy ma być prezentacja klasy, która jest pozytywnym i
wyjątkowym obrazem całej grupy. Stąd zadbajcie o spójność w prezentowaniu
poszczególnych zainteresowań.
Dziękuję za zrozumienie i zaangażowanie w pracę nad
prezentacją.
Aleksandra Plasun
Wasza Pani Pedagog
Komentarze
Prześlij komentarz